Výhody klimatizace v autě není třeba zdůrazňovat. Ale málokdo už ví, že jen pravidelná údržba zajistí její správné fungování a zdravotní nezávadnost…
Vzít děti na procházku kolem čističky odpadních vod, aby si užily čistého vzduchu, vás nejspíš nenapadne. Stejnou nechutnost jim však můžete dopřát při každodenní cestě vaším klimatizovaným autem. Možná se vám už někdy zdálo, že v autě cítíte zatuchlinu, která ne a ne vyvanout. Nejčastější příčinou je právě zanedbaná údržba klimatizační jednotky.
Klimatizace totiž kromě chlazení také odebírá ze vzduchu vlhkost. Právě ta zůstává na takzvaném výparníku (většinou je pod palubní deskou auta), a v ní se zachytávají drobounké částečky nečistot zvenčí. V takovém koktejlu se výborně daří roztočům, bakteriím, virům i mikroskopickým houbám.
Pokud se systém pravidelně nečistí, dostávají se všechny “potvůrky” spolu se vzduchem přímo do vašich plic. Údržba je nezbytná i proto, aby systém vůbec správně fungoval.
Zapínat i v zimě
Klima je nutné pravidelně zapínat i mimo sezonu. Klimatizace by se měla spouštět aspoň jednou měsíčně na několik minut bez ohledu na počasí nebo roční období. V chladícím médiu je totiž i speciální olej, který maže kompresor a udržuje v kondici těsnění.
Pokud by se Vám automatickou klimatizaci nepodařilo spustit, stává se to někdy při teplotách pod +4°C, je dobré zajet třeba do podzemní garáže, kde je tepleji.
Existuje ještě další doporučený trik, jenž pomůže zabránit vytváření živné půdy pro bakterie: pokud několik minut před koncem cesty vypnete klimatizaci, čistý vzduch, který zvenčí proudí přes ventilaci, všechny součásti osuší.
Čistit alespoň dvakrát ročně
Klimatizace by se měla čistit nejméně dvakrát ročně – na jaře před začátkem sezony a na podzim po ní. Pokud však jezdíte celoročně se zapnutou automatickou klimatizací, doporučuje se dezinfekce každé dva měsíce.
A jak čištění provést? Buď doma, nebo v servisu.
Nabízíme speciální spreje, které necháte mezi sedadly, přepnete klimatizaci na vnitřní cirkulaci vzduchu, zavřete dveře a necháte čtvrt hodiny působit.
Aby očista byla opravdu efektivní a měla dlouhodobější účinek, je nutné vyměnit i mikrofiltr klimatizace a nastříkat přípravek na její výparník. K němu je však u každého modelu jiný přístup, takže je jednodušší nechat celé čištění na odborném servisu.
Pozor na havárie
Už jsme se v úvodu zmínili o pravidelném promazání klimatizace olejem, obsaženým v chladícím médiu. Když se mazání zanedbá, může chladivo (už 14 let se používá výhradně bezfreonové – R134a) unikat a účinnost klimatizace klesá. Totéž se často objevuje u vozů po havárii přední části.
Stačí i menší rána na předek, a v trubkách či chladiči se mohou objevit mikroskopické trhlinky. Při návštěvě servisu se pak systém napojí na přístroj, náplň se odsaje a natlakuje se novým chladivem s přídavkem barviva. Technik pak přes speciální brýle sleduje, zda někde neuniká. Vadné součástky se neopravují, ale mění za nové.
Výměny se velmi často financují z povinného ručení viníka nehody. Problém je, když se bourá v zimě. I když se klimatizace hned přezkouší v teple servisu, může se závada objevit třeba až po týdnu – neustálé otřesy auta můžou zvětšit zmiňované mikrotrhlinky. V létě se pak závada ukáže naplno – jenže na dokazování pojišťovně je už většinou pozdě. Jestliže se vám něco takového stane, nejlépe uděláte, když zajedete do servisu ještě jednou týden po havárii a necháte klima přezkoušet.